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29 avril 2014 2 29 /04 /avril /2014 12:10

La communication politique des Européennes 2014 :

quelleEurope pour les Européens? 

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Political Communication for the 2014 European Elections: which Europe for the Europeans ?

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Le CECCOPOP, Centre d'Etudes Comparées en Communication Politique et Publique, à l'initiative de Philippe J. Maarek, professeur des universités, a organisé au Palais du Luxembourg à Paris le vendredi 27 et le samedi 28 Juin 2014 une conférence en communication politique électorale comparée

 

EuropeCFP2 

On June 27th and 28th 2014, the Center for Comparative Studies in Political and Public Communication (Ceccopop) headed by professor Philippe J. Maarek, has convened a 2 days conference in Paris, at the Senate House, Palais du Luxembourg

 

Programme :

(les titres sont dans la langue parlée par l'orateur, les présentations étaient dans l'autre langue)

Program :
(title in the language of the speaker, PowerPoint was in the other language)

 

Atelier 1. Vendredi 27 juin, 9h-10h15 Quel discours de l'Europe?
What discourse from Europe?

Président: Philippe J. Maarek, Université Paris Est, France. Discutant: Arnaud Mercier, Université de Lorraine à Metz, CREM, France

La maturité politique de l’Union Européenne

Toni Ramoneda, Elliad, France

Elections parlementaires européennes : Les campagnes audiovisuelles d'appel au vote de l'Union européenne depuis 1979.
Ariane Demonget, Université de Perpignan, France

New Media and the European Parliament Information Campaign,

Leocadia Diaz Romero, University of Murcia, Spain

IMG 7589Atelier 2. Vendredi 27 juin, 10h30-13h
La professionnalisation des campagnes et des outils
 Campaigns and campaign tools professionalization

Président: David Deacon, University of Loughborough, United Kingdom. Discutant: Susanne Merkle, Erlangen-Nuremberg University, Germany, and Ceccopop

L'Europe des amateurs? La professionnalisation des élections européennes en France

Pierre-Emmanuel Guigo, IEP, et Laboratoire Communication et Politique,

Heurts et malheurs des spots de la campagne "officielle" française (titre provisoire)

Philippe J. Maarek & Brigitte Sebbah, Université Paris Est, Ceccopop, France

Frapper aux portes en 28 langues : retour sur la première campagne de mobilisation de terrain pan-européenne
Vincent Pons, co-fondateur de l'agence Liegey Muller Pons, France, Harvard Business School,USA Guillaume Liegey, co-fondateur de l'agence Liegey Muller Pons, France

La tweet-campagne comparée des candidats aux élections européennes

Arnaud Mercier, Université de Lorraine à Metz, CREM, France

Social Media Strategy of the Members of the European Parliament in the run-up to the 2014 European elections
Karoline Oelsner, Ilmenau T. University, Germany

Tweeting about the 2014 European Parliamentary Elections Comparing the Political Online Agendas in Eight EU-Member States
Christiane Grill & Kathrin Karsay, University of Vienna, Austria

 

Atelier 3. Vendredi 27 juin, 15h-16h
Le thème de la crise économique dans la communication
 Communicating the theme of economic crisis

Président: Arnaud Mercier, Université de Lorraine à Metz, CREM, France. Discutant: David Deacon, University of Loughborough, United Kingdom

‘The good, the bad and the ugly?’ - representations of the economic crisis in German, Italian and Irish political advertising
Christina Holtz-Bacha, Erlangen-Nuremberg University, Germany
Edoardo Novelli, University of Roma 3, Italy,

Kevin Rafter, Dublin City University, Ireland

Communicating on Europe and unpopular public policies: the 2014 European campaign in Italy

Franca Roncarolo, University of Torino, Italy

Atelier 4. Vendredi 27 juin, 16h15-18h30 De l'eurosepticisme au vote de contestation From eurosepticism to an oppositional vote

Président: Donatella Campus, University of Bologna, Italy Discutant: Reimar Zeh, Erlangen-Nuremberg University, Germany

"Une autre Europe est possible" et autres figements dans les discours d’opposition à l’U.E.

Julien Auboussier, Université de Franche-Comté, ELLIAD, France,

Quelle Europe pour les Européens? Le cas de l'Espagne

Jordi Rodriguez Virgili, Teresa Sadaba, Universidad de Navarra, Pamplona, Espagne Marta Rebolledo, Universidad de Navarra, Pamplona, Espagne et Ceccopop

One and only in Europe: Political communication in Croatia in the European elections of two successive years 2013 and 2014 between national and European issues
Boško Picula, University College International Relations & Diplomacy Dag Hammarskjöld, Croatia

The European parliament election of 2014: a decisive British election?

Ralph Negrine, University of Sheffield, United Kingdom

From the Margins to the Mainstream? the UK Independence Party and the 2014 European Parliament Election in the United Kingdom
David Deacon & Dominic Wring, University of Loughborough, United Kingdom

Le discours de l’Alternative pour l’Allemagne (AfD) dans la campagne aux Européennes 2014 – L’émergence d’une parti de droite-populiste ?
Susanne Merkle, Erlangen-Nuremberg University, Germany, and Ceccopop

 

Atelier 5. Samedi 28 juin, 9h30-11h15
Le traitement médiatique de la campagne
 The treatment of the campaign by the Media

Président: Christina Holtz-Bacha, Erlangen-Nuremberg University, Germany. Discutant: Donatella Campus, University of Bologna, Italy

Les dynamiques médiatiques et d’opinion de la campagne des européennes 2014 en France

Christophe Piar, Chargé d'Etudes à l'Institut CSA, France

News media about European issues – comparative framing analysis of British and Polish news media reports of 2014 European Election
Ewa Nowak, Maria Curie-Sklodowska Universisty, Lublin, Poland

Coverage of the European Parliament elections in the news websites in UK and Greece

Dimitrios Souliotis, University of Central Lancashire, United Kingdom,

The future of European integration in commentaries of the French and German elite press – converging or diverging views?
Peter Maurer, University of Vienna, Austria 

Atelier 6. Samedi 28 juin, 11h30-13h
Quel futur pour la communication politique des européennes?
 What future for the european elections political communication?

Bilan et discussion générale entre les intervenants (atelier fermé au public) Roundtable among panelists (not open to the public)

Président: Philippe J. Maarek, Université Paris Est

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Conseil Scientifique de la Conférence / Scientific Board of the Conference:

Donatella Campus, University of Bologna, Italy
Maria-José Canel, Complutense University, Spain
Eric Dacheux, Université de Clermont-Ferrand, France
David Deacon, University of Loughborough, United Kingdom Jacques Gerstlé, Université Paris 1, France
Christina Holtz-Bacha, University of Nurenberg-Erlangen, Germany Denisa Kasl Kollmannová, Charles University, Prague
Philippe J. Maarek, Université Paris Est, France
Anna Matu
šková, Charles University, Prague
Arnaud Mercier, Université de Lorraine à Metz, France
Richard Nadeau, Université de Montréal, Canada
Lars Nord, Midwestern University, Sweden
Nicolas Pelissier, Université de Nice-Sophia-Antipolis, France Brigitte Sebbah, Université Paris Est, France
Claes de Vreese, University of Amsterdam, Netherlands

Comité d'Organisation de la Conférence/ Organizing Committee of the Conference:

Brigitte Sebbah, Ceccopop
Philippe J. Maarek, Ceccopop
Susanne Merkle, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Germany et Ceccopop

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Lieu/Location : Palais du Luxembourg, 26 rue de Vaugirard, 75006 Paris

Les conditions d’accès au Sénat étant restreintes, les inscriptions seront traitées dans l'ordre d'arrivée. Aucune inscription ne pourra avoir lieu sur place. La date limite des inscriptions est fixée au vendredi 13 juin. Pour toutes demandes d’inscriptions et de renseignements, merci d'envoyer un mail à l’adresse suivante : ceccopop@gmail.com

Access to the Senate House is restricted, so registration is mandatory, limited, and on a first come first served basis. It will not be possible to get on the spot access. The deadline is Friday, June 13th. For any information or to register, please send an email at: ceccopop@gmail.com

 

La conférence est organisée par le Ceccopop, avec le soutien du Conseil Général du Val-de-Marne et elle est placée sous le parrainage de François Rebsamen, ancien Maire de Dijon, ancien Sénateur de la Côte d'Or, ancien président du groupe socialiste du Sénat.

The conference is organized by Ceccopop with the support of the "Conseil General du Val-de- Marne", and sponsored by François Rebsamen, former Mayor of Dijon, former Senator of Côte d'Or, former leader of the Socialist Party Group of the Senate House.

 

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Published by CECCOPOP - Communication politique et publique